Je oude Vespa en nieuwe benzine
Vanaf oktober 2019 is het wettelijk verplicht dat tankstations E10-benzine aanbieden. E10-benzine is Euro95 benzine met maximaal 10% bio-ethanol. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot verlaagd. Maar het blijkt dat onze klassieke Vespa’s slecht lopen op deze benzine en dat er veel problemen te zien zijn aan het brandstofsysteem.
Bio-ethanol is een alcohol op plantaardige basis. Dit wordt toegevoegd aan de benzine om de CO2 belasting van benzine te verlagen. Meer ethanol in de benzine heeft de volgende nadelen voor onze oudere Vespa’s:
- Negatieve invloed op verbranding (meer roetvorming);
- Door roetvorming kunnen de kleppen minder goed afsluiten waardoor compressie verlies kan ontstaan;
- Scooter kan slechter starten en inhouden;
- Verbruik wordt hoger;
- Bio-ethanol trekt vocht aan. Hierdoor komen bacteriën in de benzine die ervoor zorgen dat het brandstofsysteem wordt vervuild en gaat verkleven;
- Water-ethanol mengsel in je benzinetank kan naar de bodem zakken. Deze zure vloeistof zorgt voor roest in je tank en oxidatie in je carburateur;
- Bio-ethanol is agressief en tast plastic delen, keerringen en slangen aan (lekkages ontstaan);
- Het membraan van de carburateur kan aangetast worden;
- E10 benzine met 10 % ethanol gaat niet goed samen met tweetaktolie. Deze mengen niet goed waardoor er problemen kunnen ontstaan;
- Sinds de introductie van E10 neemt het aantal reparaties aan de brandstofsystemen van Vespa’s enorm toe.
Kortom: Alle tweetakt scooters/klassieke Vespa’s zijn dus niet geschikt voor E10/Euro 95.
De meeste moderne Vespa’s die gebouwd zijn vanaf eind 2011 zijn wel geschikt voor E10/Euro 95
In plaats van E10 kun je E5-benzine tanken (de oude Euro 98). Dit heeft een hoger octaangehalte, rijdt wat zuiniger dan de E10-benzine en smeert je motor beter. E5/Euro 98 benzine mag maximaal 5% bio-ethanol bevatten maar er zijn ook premium merken zoals Shell en Texaco die geen bio-ethanol toevoegen aan hun E5 benzine (dit staat vermeld op hun website).
Veel E5/Euro 98 brandstoffen zijn te koop onder hun eigen naam:
Shell V-Power benzine (E5 zonder bio-ethanol);
Esso (Synergy) Supreme+ (E5 zonder bio-ethanol);
BP Ultimate E5 98 (E5 zonder bio-ethanol);
OK Super Plus 98 Pure (E5 zonder bio-ethanol)
Texaco Euro XL 98 (bevat maximaal 5% bio-ethanol);
Total Excellium 95 (bevat maximaal 5% bio-ethanol);
Tinq Super Plus 98 E5 (bevat maximaal 5% bio-ethanol);
Tango Super Plus (bevat maximaal 5% bio-ethanol);
Gulf Super Plus 98 E5 (bevat maximaal 5% bio-ethanol).
Niet overal kom je E5 brandstof tegen. Dan kun je gerust een keer E10 tanken als je daarna maar weer E5 tankt. Het is handig om dan middelen bij je te hebben die de nadelen van E10 kunnen opheffen. Deze middelen zijn o.a.: MotoPower II, Eurol Fuel treat en Liqui moly treat. Deze middelen zijn ook toe te voegen aan E5 benzine om de maximaal 5% bio-ethanol onschadelijk te maken. De toevoegingen aan benzine zijn behoorlijk aan de prijs.
Via de App (voor je smartphone) ‘Onderweg’ van de ANWB kun je de voorkeur voor je benzine opgeven. Kies je bijvoorbeeld Euro 98 dan verschijnen er op de kaart tankstations met de gewenste benzine in je buurt (ook met merk en prijs).
E10 kun je niet te lang in je tank laten zitten: na enkele maanden gaat deze benzine achteruit in kwaliteit. Bij E5 met 5% bio-ethanol is dat wat langer.
Een tiental jaren geleden is de schone alkylaat benzine Aspen ontstaan. Dit is een benzine die geen bio-ethanol bevat, extra schoon is en niet verouderd. Deze tweetakt of viertakt benzine is in eerste instantie ontwikkeld voor motormaaiers en andere benzine gereedschappen voor tuin- en landbouw. Maar al snel is deze benzine ook in gebruik voor buitenboordmotoren en klassieke voertuigen. Een nadeel echter van deze benzine is dat je dit niet kan mengen met gewone benzine’s zoals Euro95/E10 of Euro98/E5. Daarnaast moeten de zachte delen van de benzinetoevoer geschikt zijn voor deze Aspen.
In 2019 is Ecomaxx voor de klassieke voertuigen op de markt gekomen. Deze alkylaat benzine wordt geproduceerd door dezelfde producent als Aspen: GVG in Nijmegen.
Ecomaxx bike fuel is speciaal gemaakt voor de klassieke brommer, scooter en motorfiets en is er in drie versies:
- Classic Bike Fuel 2 (2% olie, 1:50 tweetaktbenzine kant en klaar)
- Bike Fuel 2 (2,5 % olie, 1:75 tweetaktbenzine kant en klaar) en
- Bike Fuel 4 (viertaktbenzine, ook zelf te mengen met olie naar keuze).
Deze benzine is zo’n drie jaar houdbaar en een ideale benzine voor de wintermaanden en in de klassieke Vespa’s die weinig kilometers maken. Ook kun je deze benzine mengen met gewone E10 of E5 benzine.
Kortom: met Euro98/E5 met toevoeging en/of Ecomaxx bike fuels kunnen we veel problemen met de brandstof bij Vespa klassiekers voorkomen.
Bronnen: website Piaggio, E10check.nl, artikel E10 vervangt Euro 95 uit Scooter & Bike Express, Fehac.nl, anwb.nl, websites van genoemde benzinemerken, Aspen.nl, Ecomaxx.nl
Samengesteld door Stichting Vespa Erfgoed Nederland, 2022