De Wesp

Vespa betekent in het Nederlands Wesp. Ja, dat zoemende beestje! Maar hier is de Vespa synoniem aan een prachtige Italiaanse scooter. Een icoon en een kunstwerk en dat al 75 jaar lang!

Het begin

In 1884 wordt de Piaggio fabriek opgericht en maken de inrichting van schepen. Al snel worden ook andere transportmiddelen gebouwd. Tussen 1939 en 1945 is Italië betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. De Piaggio fabriek produceert dan vooral vliegtuigen voor de de Italiaanse luchtmacht. Na een zwaar bombardement van de geallieerde troepen op de Piaggio fabriek gaat het roer om. De directie van Piaggio ziet in 1943 dat het naoorlogse Italie na de oorlog weer grotendeels opgebouwd moet worden. In 1943 worden 100 exemplaren van de MP5 Paperino gebouwd. Een prototype van de Vespa, de MP6, ziet in 1945 het levenslicht. In 1946 komt de Vespa 98 op de markt. Een schoon en gemakkelijk te berijden vervoersmiddel. Het is een succes en in 1948 verschijnt de Vespa 125 met een zwaardere motor en tal van verbeteringen.

Succes

Het succes van de Vespa is ongekend. Vespa berijders (Vespisti) groeperen zich en sluiten zich aan bij Vespa clubs. Vespa races worden gehouden om te laten zien dat de Vespa veelzijdig en vooral betrouwbaar is. Niet alleen in Italië maar ook daarbuiten is de Vespa populair! De Vespa 125 wordt elk jaar weer verbeterd. In 1954 komt er een sterkere en grotere broer bij: de Vespa 150. Met de GS 150 bereikt Piaggio in 1955 een mijlpaal. Deze forse Vespa bereikt een snelheid van over de 100 km/u. In 1956 meldt Piaggio dat er in 10 jaar tijd een miljoen Vespa’s zijn gebouwd.
Vanaf 1958 worden de Vespa 125 en 150 voorzien van een anders gebouwd chassis. Hierbij lopen de bedieningskabels door het chassis heen. Het lichtere maar veel strakkere chassis leidt tot betere rijeigenschappen. De stevige billen blijve

Snel

In 1962 wordt de 150 GS opgevolgd door de 160 GS die in 1964 op zijn beurt weer wordt opgevolgd door de Vespa 180 SS. Dit zijn allemaal Vespa’s die groot en stevig zijn en een forse snelheid kunnen rijden. De Rally 180 (1968) en de Rally 200 (1972) zijn geliefde dikke Vespa’s.

Smal

In 1963 komt de eerste Vespa met een kleiner en smaller chassis op de markt: de Vespa 50. De eerste bromscooter van Vespa is een feit en is een succes bij de jonge Vespisten. De wendbaarheid is ongekend en er komen later ook smalle Vespa’s met 90 cc en 125 cc motor. Naast het smallere en kleinere frame zitten bij deze Vespa’s de billen vast aan chassis en is de compactere motor door zijkleppen te bereiken. De in 1967 uitgebrachte Vespa 125 Primavera is een prachtig voorbeeld.

Nieuwe lijn

Vanaf midden jaren zestig neemt de productie van de Vespa’s af. De auto wordt voor veel mensen een betaalbaar en droog vervoersmiddel. In 1977 brengt Piaggio een nieuwe serie Vespa’s op de markt. De grote PX-serie en de smalle PK-serie. De ronde vormgeving van de Vespa wordt getransformeerd naar een hoekige vormgeving. Ondanks de betrouwbare en degelijk bouw van deze serie lopen de verkopen moeizaam. In 1993 slaat Piaggio de plank helemaal mis door met de Vespa Cosa op de markt te komen. Deze scooter is in technisch opzicht de meest geavanceerde klassieke Vespa maar de vormgeving is niet geliefd.

Modern

In 1996, op de vijftigste verjaardag van Vespa, komt Piaggio met een totaal nieuw concept. Een nieuwe vormgeving en een automatisch aandrijving kenmerkt de Vespa ET-serie (50-125-150 cc). Het stalen chassis blijft. De binnenzijde van de treeplank en het beenscherm worden voorzien van een kunststof afdekplaat. Het is een succesvolle scooter die de verkoop van Vespa doet stijgen.
In 2003 komt een grote en dikke Vespa op de markt: de Vespa GT (125-150-200 cc) die in 2005 wordt opgevolgd door de GTS-serie. De LX serie volgt de ET-serie op. Vele modellen volgen. Het jubileumjaar 2021 brengt het aantal Vespa’s over de 19 miljoen!

Privacyvoorkeur centrum

Necessary

Advertising

Analytics

Other